Bu çalışmada bir üst tüketim normu olarak görülen “gösterişçi tüketim” kavramının günümüz
koşullarında evlerin “misafir odası” olarak ayrılan mekânlarının ve bu mekânlarda
kullanılan eşyaların gösterge bilimsel analizi amaçlanmaktadır. Misafir odaları evlerin gösterişi
için en uygun yerlerdir. Evin diğer kısımları ile kıyaslandığı zaman bu salonların daha
gösterişli olduğu görülmektedir. Bu odalar Thorstein Veblen’ in 1899’ da üzerine düşündüğü
“gösterişçi tüketim” in görüldüğü mekânlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu mekânlardan
hareketle tüketim ve toplumsal tabakalaşma arasındaki ilişkiyi de görmek mümkündür. Misafir
salonlarındaki eşyalar kendi başlarına bir tanımlama aracı olarak işlev görmektedirler.
Bu eşyaların nispi pahalılığı ön planda olmakla beraber, eşya saygınlığın parasal ölçüsü
olarak da ele alınabilinir. Toplumsal katmanları ele veren misafir odaları, toplumun bütün
tabakalarında bulunmakla beraber, sosyo ekonomik düzeye göre farklılık göstermektedir.
Çalışmanın uygulama kısmında misafir odaları ve bu odalardaki eşyalar bir gösterge olarak
ele alınıp, Roland Barthes’in gösterge tekniğinden hareketle misafir odalarındaki nesneler
göstergesel bir düzlemde analiz edilmiştir. Sosyo-ekonomik düzeye göre farklılık gösteren
misafir odaları Erzurum’da ekonomik katmanı ve statü farklılığını yansıtan bir araç, önemli
bir gösterge olarak kullanıldığı söylenebilir.