Edebiyat eleştirmeni, bilim adamı, çevirmen, şair Cafer Balamin'in oğlu İsmailzade'nin yaratıcılığının Azerbaycan edebiyatında özel bir yeri vardır. Doksan yıldan fazla bir sürede kaotik bir yaşam biçiminden geçen Cafer İsmailzade'nin yaşam tarzını ve yaratıcılığını keşfetmek, aslında 1920-1990'larda Azerbaycan'ın sosyo-politik ve edebi ortamının birçok yönünü aydınlatmak anlamına geliyor.
Cafer Ramzi İsmailzade, kariyerine genç yaşta başlasa da, 1935'ten beri (30 yaşından itibaren) 22 yıldan fazla hapis ve sürgünde geçirdiği için 1960'lara kadar onun yaratıcılığı hakkında daha fazla şey öğrenmek zordur. O, gençliğinde “Sufi” takma isim ile şiirler yazdı. Ama onları yayımlamamışdır. Onun ilk şiiri 1954 yılında "Jafar Ramzi" imzasıyla yayınlandı.
Cafer Ramzi'nin hayatı gibi yaratıcılığı da zengin ve çeşitlidir. Jafar Ramzi 12 kitabın yazarıdır. Bu kitapların biri monografi ("Yeğma Cendeği`nin şiiri". Bakü: "Bilim" yayıncılık, 1976), ikisi tezkire ("Söylenen söz yadigardır". Bakü: "Yazar", 1981; "Söylenen söz yadigardır". Bakü: "Yazar", 1987); dördü şiir kitabı ("Şiirler". Bakü: Azerneşr, 1974; "Günleri sayıyorum". Bakü: "Yazar", 1982; "Yürekten sesler". Bakü: "Yazar", 1986; "Geciken arzular". Bakü: "Yazar", 1990); ikisi sözlük ("Azerbaycan klasik edebiyatında kullanılan arap ve fars sözleri sözlüğü" (A.M.Babayev ile ortak). Bakü: "Maarif", 1966; "Azerbaycan klasik edebiyatında kullanılan arap ve fars sözleri sözlüğü" (A.M.babayevl? ortak). Bakü: "Maarif", 1981); dördü ise çeşitli halkların mizah ve fıkraları toplanmış kitaplardır ("Yabancı mizah". Bakü: Azerneşr, 1964; "Cennetin narları". Bakü: Azerneşr, 1966; "Gelin birlikte gülelim". Bakü: Azerneşr, 1970; "Dünya halklarının mizahi" (A.C?f?rova ile ortak). Bakü: Azerneşr, 1976).
Araştırmada Jafar Ramzi İsmayilzadeh'in lirik şiirleri yer aldı. Şiirler genel olarak incelendi ve çeşitli şiirlerden örnekler verildi.
J. Ramzi'nin şiirine baktığımızda lirik bir şair olarak şiirleriyle zamanın nabzını tutabildiği ve zamanla yankılanan eserler yazdığı sonucuna vardık. Şair, şiirlerini hem halk şiiri üslubunda hem de klasik üslupta yazarak, bir şair olarak entelektüel-medeni konumunu ortaya koymuş ve ilahi kelime aracılığıyla hayatın birçok gerçekliğini ortaya çıkarmayı başarmıştır.