Bu makalenin konusu kültürel bir unsur olarak Nallıhan iğne oyalarıdır. Makale,
resmi miras listesinde doğrudan yer almayan Nallıhan iğne oyalarının gelenek taşıyıcıları
ve çeşitli profesyoneller aracılığıyla nasıl bir miras unsuru ve değerli bir
ticari ürüne dönüştürüldüğünü sorun edinmektedir. Adı üstünde iğneyle yapılan ve
bir çeşit örgü olan iğne oyaları, geçmişten günümüze geleneksel giyim-kuşam ve
süslenmenin önemli bir parçası olagelmiştir. Bununla birlikte toplumsal ve ekonomik
yapıdaki değişmelere bağlı olarak iğne oyalarında da bir değişimin yaşandığı
gözlenmektedir. Bu değişimi anlayabilmek üzere makalede Nallıhan iğne oyalarına
inovasyon (innovation), normatif kültür (habitus/normative culture) ve kültürel
mirastan (cultural heritage) oluşan üçlü bir kültürel form modeli çerçevesinden yaklaştık. Bu kapsamda iğne oyasını, miras öncesi kültürel formdan miras olarak
etiketlenmeye doğru seyreden süreçte; oyanın aktörleri, oyaya yüklenen anlam, değer
ve işlev, uygulamalar, politikalar, mirasa ilişkin bilinç ve farkındalık kadar kültürel
ve toplumsal yapıdaki değişmeler açısından tartışarak betimledik. Makalede
kullanılan verilerin önemli bir kısmını alan araştırmasıyla elde ettik. Yaşanan Covid-
19 pandemisi araştırma tekniklerimizde hibritleşmeye yol açmıştır. Bu sebeple
görüşmelerimizi 2020-2021 aralığında Ankara ve Nallıhan’da kimi zaman yüz
yüze, kimi zaman da telefonla gerçekleştirdik. Sonuçta ise Nallıhan iğne oyalarının
normatif kültürden yüksek farkındalıkla kültürel miras düzeyine yükseldiğini, bu
süreçte özellikle turizmin araç olarak işlev gördüğünü ve iğne oyasını yaratıcı/
girişimci bakışla yeniden tasarlamanın önemli olduğunu tespit ettik.