Bu çalışmada, fasıl müziği kültürünün baskın olduğu yörelerin müzik kültürü ve
bu kültür bağlamında çeşitli yörelerde icra edilen peşrevler ele alınmıştır.
Fasıl müziği kültürünün görüldüğü yörelerin müzik icrası uygulamaları,
söz konusu yörelerde icra edilen peşrevlerin form özellikleri, icra edildiği ortamlar ve yöre
repertuvarındaki öneminin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın yürütülmesinde nitel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmış ve doküman analizi tekniğiyle elde edilen veriler incelenmiştir. Araştırma kapsamında TRT repertuvarında peşrev adıyla kayıtlı Elazığ (Paşa Göçtü) Peşrevi, Konya (Çuhacıoğlu) Peşrevi, Kayseri Peşrevi olmak üzere üç adet ve kayıtlı olmayan Diyarbakır Peşrevi, Mardin Peşrevi olmak üzere peşrev adıyla
icra edilen toplam beş adet esere ulaşılmıştır. Genellikle yöre adlarıyla özdeşleşmiş
ve araştırmanın üzerinde durduğu söz konusu eserlerin form yapılarının, Türk müziği saz eserleri formlarından “Peşrev” formunun icra uygulamaları, icra ortamları
ve özellikleri itibariyle birçok noktada benzeştiği ve benzer özellikler sergilediği
görülmüştür. Çalışmada öne çıkan önemli bir başka husus ise, Türk müziğinde geleneksel bir şekilde geçmişten günümüze kadar sürdürülen fasıl müziği kültürünün
adı geçen yörelerde hâlâ yaşatılmasıdır. Derlemede Elazığ, Konya,
Kayseri, Diyarbakır ve Mardin yörelerinde klasik Türk müziği kültürü ve Anadolu
müzik kültürü geleneğinin özgün müzik uygulamalarına rastlanmıştır. Ele alınan yöre repertuvarlarının fasıl müziği etkisi altında şekillendiği, klasik
Türk müziğinde karşılaşılan fasıl geleneğinin, söz konusu yörelerin kendi müzik
gelenekleriyle iç içe geçmiş bir yapıda sürdürüldüğü sonucuna ulaşılmıştır.