Bu araştırma, kültürel kimlik ve kültürel adaptasyon kavramları çerçevesinde, Malatya
Romanlarının müzik pratiklerini analiz etmek amacıyla oluşturulmuştur. Roman diasporası,
dünyanın birçok yerinde bulunmakla birlikte, bu halkın ana vatanı, Hindistan’ın Kuzey Batısıdır.
Dolayısıyla çalışmanın ilk safhasında Roman halklarının kökeni, genel özellikleri ve
Türkiye’deki durumları üzerinde durulduktan sonra, ikinci safhasında Malatya Romanları’na
geçilmiştir. Çalışmada Malatya bölgesi ile sınırlı kalınmasının nedeni, bölge bazında daha
detaylı olarak veri toplanması sağlamaktır.
Batıda genelde Roman havalarını, Sanat Müziğini ve yer yer Batı ve Çigan müziği türlerini
icra etmekte olan Romanlar, Malatya’da bu müziğe bir de Türk halk müziğini, Malatya’yı
temsil eden Arguvan ve Pütürge Havalarını ve arabeski eklemişlerdir. Ancak Doğu’da tam
ve gerçek olarak kökleşemedikleri için, Doğu kültürüne adapte olma konusunda, özellikle
halk çalgılarından bağlamanın performansı için Malatya’nın yerel müzisyenlerinden yardım
almaktadırlar.
Malatya’da Romanlar tarafından icra edilen müzik türleri, çalışmada ‘elit’ ve ‘avam’olarak iki ana kısma ayrılan müzik mekânlarına göre de isabetli bir dağılım göstermektedir.
Restoran ve otel gibi elit mekânlarda Türk sanat müziğini ve popüler müziği daha fazla icra
eden Romanların, avam mekânlar olan birahane ve pavyonlarda genelde halk müziğini ve
arabeski, pavyon üslubuyla seslendirdikleri saptanmıştır.