Bu çalışmanın odağında İhap Hulusi Görey yer almaktadır. Çalışma,
Cumhuriyetin ilk döneminde karikatürden kitap kapağına, logodan reklam
metnine kadar birçok kültürel metne imzasını atmış bir kültürel aracı olarak İhap
Hulusi Görey’in üretimleri ve yaşam öyküsünün kesiştiği kültürel alanda ürettiği
metinler incelenmektedir. Bir dönemi, bugünden anlamlandırabilmemize imkân
tanıyan böylesi kültürel metinler, aynı zamanda kültürel üretim alanlarından biri
sayılan reklam/reklamcılığın oluşumuna dair ipuçlarını da içinde barındırmaktadır.
Bourdieu ve De Certeau’nun ‘alet çantası’ndan derlenen çözümleme araçları
yardımıyla çalışma Görey’in üretimi olan metinler dolayımıyla sıralanan sorun
alanları ile uğraşılmaktadır: İhap Hulusi Görey’in tekil bir eyleyen olarak modus
operandisi, bu işi yapmak adına yaşadığı dönemin nesnel koşullarına karşılık,
reklamcılık alanında algı, düşünce ve eylem tasarımlarından oluşan eğilimlerini
nasıl oluşturduğu, bu alandaki ‘ilişkiler ağına’ nasıl dahil olduğu ve ‘alana erişimi’
nasıl sağladığı ve sürdürdüğü, ‘alanda konumlanması’, bu konumlanmanın
‘yörüngesi’ ve çokboyutlu nitelik taşıyan reklamcılık alanında kariyerini
biçimlendirmek için izlediği ‘stratejiler’. Buna koşut olarak çalışmada ?hap Hulusi
Görey’in ürettiği metinlerin – yaşamöyküsünü kendi ağzından aktardığı metinler
de dâhil- kurgusal bir anlatıya dönüştürüldüğü “biyografik yanılsama” sürecinin
izi sürülmektedir. Buna bağlı olarak çalışma, İhap Hulusi Görey’in anlatılarının
derinlikli incelemesinin, kültürel üretimin süreklilik ve süreksizlikleri ekseninde,
Türkiye’deki reklamcılık tarihiyle kesişeceği örtük iddiasını taşımaktadır. Öte
yandan görünürde bir “Cumhuriyet seçkini” ve “direnme stratejilerine sahip bir
özne” olarak kültürel üretime katkıda bulunan ?hap Hulusi Görey’in anlatıları,
kültürel üretim mekânlarında taktiksel ve konjonktürel pratikleri işe koşarak var
kalma ve direnme mücadelesinin bir yansıması olarak okunmalıdır.