Günümüzde İspanyol Çocuk ve Gençlik Edebiyatı, farklı özellik ve beklentilere
sahip olduğu bilinen bir kitleye hitap eden ve ayrı bir edebiyat dalı olarak kabul
gören bir konumdadır. Bu edebiyat dalının birincil işlevi olarak bilinen eğitim
kaygısı, yerini, temeli 60’lı yıllarda atılmaya başlanan yeni yaklaşımlara bırakır.
Çocuk ve Gençlik Edebiyatında, İspanya’da 2000’li yıllarda görülen iki temel
eğilimden biri, gerçekötesi; diğeri ise, gerçek kavramını konu alır. Gerçekötesini
konu alan eserlerde hayalgücünde sınır tanımayan ‘fantastik’ kurgulara yer verilir
ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle bilimkurgu ile yaratılan gelecek dünyalar konu
alınır. Gerçek kavramını öne çıkaran eserlerde ise idealize edilen mutlu dünyalar,
yerlerini zorlukları olan gerçek dünyalara bırakır. Hayatın zorlukları, savaşlar,
hastalıklar ve çaresizlikler gibi konular önem kazanır ve eserlerde çelişkileriyle,
zorluklarıyla, anlamsızlıklarıyla gerçek dünyayı anlatma arayışına girilir. “Çağdaş
İspanyol Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Bugünü Sorguluyor” başlıklı bu çalışmada,
çağdaş eserler arasından seçilen üç örnek eser ile dünya ve yaşamla ilgili gerçeklerin
yansımasında yakalanan şeffaflığa dikkat çekmek istedik. Günümüz eserlerinde
gerçekleri yansıtan bir çok farklı kavramla karşılaşıyoruz. Bu çalışmada çarpıcılığı ile
öne çıkan üç eser incelendi. Bu eserlerden ilki, savaşı konu eden “Bağdat Postacısı”
(“El Cartero de Bagdad”) 1; ikincisi, farklılıklardan doğan fikir ayrılıklarına bir
çözüm önerisi niteliğinde bir eser olan “Diğerleri (Gizli Örgüt)” (“Los O.T.R.O.S.
(Sociedad Secreta)”) 2; üçüncü ise günümüz toplumunda kendini tüketim
kültürüne kurban etmiş insanları konu alan “Tüyler Ürpertici Korku Fabrikası” (“La
Formidable Fábrica del Miedo”) 3 oldu.