Hüseyin Rahmi Gürpınar, edebiyatımızda naturalist ve realist akımın başlıca temsilcilerinden
biri olarak anılır. Şekavet-i Edebiye adlı yapıtında yazar olarak amacını “Ben her
eserimde kari’lerimi, avamî şathiyyat arasında yüksek bir felsefeye doğru çekmeye uğraştım!”
(Aktaran Moran, s. 87) sözleriyle açıklar. Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarında
okurlarına aktarmaya çalıştığı yüksek felsefede Naturalizm akımından da etkiler bulunduğunu
düşünüyoruz. Bu çalışmada, yazarın İffet adlı romanında Naturalizm etkisini ele alacağız.
Deneysel Roman adlı eserinde Zola şöyle söyler: “… Artık zevk olsun diye, tasvir için
tasvir etmiyoruz. İnsanın çevresinden ayrılamıyacağını; elbisesi, evi, şehri, ülkesi ile tamamlandığını
kabul ediyoruz.” Hüseyin Rahmi Gürpınar’ın romanlarına baktığımızda benzer bir
görüşün olay örgüsünü belirlediğini söyleyebiliriz. Örneğin İffet adlı romanda İffet’in ve
ailesinin başına gelen her türlü fenalık aslında yaşadıkları toplumun koşullarının ürünüdür.
Çalışmada öncelikle Naturalizmin Batı Edebiyatında nasıl tanımlandığına, naturalizmle
ilgili farklı görüşlerin, tartışmaların neler olduğuna yer verilecek, Emile Zola’nın naturalizm
anlayışı ayrıntılı olarak ele alınacak. Teorik çerçeveyi çizdikten sonra Hüseyin Rahmi
Gürpınar’ın İffet adlı romanında naturalizm akımı etkisini ve bu akımla çelişen özellikleri
örneklerle ortaya koyacağız