Çizgiden Göstergeye 1990’li Yıllarda Trabzon’da Cinsiyet Halleri: Hamsi Dergisi Örneği
(States of Gender in Trabzon in the 1990s From Line to Sign: Hamsi Magazine Case
)
Yazar
|
:
Ayşula Kurt
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
91
|
Sayfa |
:
49-75
|
5082 2574
|
Özet
Doğu Karadeniz kültürünün kendine has mizah anlayışı içerisinde karikatür sanatı, çok
yeni olmamakla beraber bölgenin kültürel unsurlarını yansıtmaktadır. Karikatürler göstergeler
olarak okunduğunda toplumsal yapıya ilişkin veri kaynağı olarak kullanılabilir. Bu makale,
1990’lı yılların başında Trabzon’da yayınlanan Hamsi dergisi üzerine göstergebilimsel
bir çözümleme çalışmasıdır. Cinsiyete dayalı işbölümü çerçevesinde ayrımcılığın kültürel
yapıyla içselleştirildiği Doğu Karadeniz’de kadın ve erkek olma hali, Hamsi dergisinden
seçilen karikatürlere yansıyan dizgelerin yan anlamlarının okunmasıyla anlamlanmıştır. Dergide
cinsiyet temsillerinin yanı sıra, söz konusu yıllarda Trabzon-Sarp Sınır Kapısı arasında
göçün çizgiye yansımasını sağlayan toplumsal değişme, yabancı uyruklu kadın temsiline
ilişkin karikatürler üzerinden okunmuştur. Buradan hareketle çalışmanın amacı, Doğu Karadeniz
cinsiyet kültürü içinde oluşan tipleştirme ve etiketlemelere ilişkin söylensel dizgelerin
temsil ettiği toplumsal cinsiyet göstergelerini anlamlamaktır. Zaman ve mekânın şahitliğinde
oluşan toplumsal tahayyülde kadın, erkek ve yabancı uyruklu kadın olma hali, anlamlamanın
kendisini belli işlevler aracılığıyla sunduğu ve göstergeler aracılığıyla inşa edildiğini belirten
Ronald Barthes’in göstergebilimsel yaklaşımı kullanılarak çözümlenmiştir.
Anahtar Kelimeler
karikatür; toplumsal yapı; gösterge; toplumsal cinsiyet, Trabzon
Abstract
The art of caricature with the sense of humor peculiar to Eastern Black Sea culture is
not recent; however, it still reflects the cultural components of the region. When interpreting
caricatures as signs, they can be used as data source relevant to social structure. This article
is a semiotic analysis on Hamsi magazine, published at the beginning of 1990s. Within the
frame of gender-based division of labor, being a woman and man in Eastern Black Sea, where
discrimination is internalized with the cultural structure, is interpreted with the side meanings
of systems reflected in caricatures in Hamsi Magazine. Besides the representation of the gender
in the Magazine, social transformation causing the reflection of the immigration between
Trabzon and Sarp Border Crossing in those years in the line is interpreted via caricatures
related to the foreign women representation. Thus, the objective of this study is to explain
the gender signs represented by the discursive system about the typification and labeling in
Eastern Black Sea gender culture. Being a woman, man and foreign woman in the gender
-envisioned with the witness of time and space- is analyzed with Ronald Barthes’s semiotic
approach indicating that the signification presents itself with certain functions and is being
constructed via signs.
Keywords
caricature; sign; social structure; gender; Trabzon