Karakter Olmak İsteyen Figür: Mehpeyker ve Celâl
(Figure Who Wants to Be a Character: Mehpeyker and Celâl
)
Yazar
|
:
Türkân Yeşilyurt
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2022
|
Sayı |
:
110
|
Sayfa |
:
407-424
|
1921 1025
|
Özet
Roman kişilerinin genellikle hayal ürünü ve kurmaca olduğu bir gerçektir. Yine de
onların kendilerine ait bir dünyaları vardır. Bu bakımdan roman sanatının ruhuna
vâkıf olmak için romancı ile roman kişileri arasındaki ilişkileri dikkate almak gerekir.
Romanın düşünsel ve eylemsel örgüsünü yürüten kişiler, “tip” veya “karakter”
olarak karşımıza çıkar. Bu yazıda, söz edilen kişilerden ayrı olarak “karakter
olmak isteyen figür”den söz ediyorum. Yazarın tasarladığı kalıba sığmayan, kendi
bağımsız varlığını ortaya koymak isteyen ve içinde karakter olma potansiyeli taşıyan
roman kişisini “karakter olmak isteyen figür” olarak adlandırıyorum. Burada
Namık Kemal’in İntibah ve Sami Paşazade Sezai’nin Sergüzeşt adlı romanlarının
kişileri, Mehpeyker ve Celâl’in “karakter olmak isteyen figür”ler olduğunu savlıyor
ve bu savı desteklemeye çalışıyorum. Tanzimat döneminde edebiyatçılar aynı
zamanda toplum mühendisliği yapan aydınlardır. Modernleşmek için toplumu gilendirme ve yönlendirme görevini üstlenirler. Ancak Türk-İslam değerleri zarar
görsün istemezler. Birçok Tanzimat yazarı gibi Namık Kemal ve Sami Paşazade
Sezai de romanın içeriğine müdahale eder. İntibah’ın ve Sergüzeşt’in henüz roman
yazmanın öğrenilmeye başlandığı dönemde kaleme alındığı, kadının ve erkeğin ev
dışında birbirlerini tanımadığı, birey olarak kendilerini gerçekleştiremedikleri bir
toplumda Mehpeyker’in ve Celâl’in “karakter olmak isteyen figür” olarak karşımıza
çıkması doğaldır. Kişinin birey olarak görülmediği bir toplumda roman kişisinin
yazarından ayrı bir varlık olduğunu kabul etmek hayal olur.
Anahtar Kelimeler
İntibah, karakter, karakter olmak isteyen figür, Namık Kemal, tip
Abstract
It is a fact that the characters of the novels are generally imaginary and fictional.
Yet they have a world of their own. In this respect, in order to understand the spirit
of the art of the novel, it is necessary to consider the relations between the novelist
and the characters of the novel. The people who carry out the intellectual and
operational structure of the novel appear as “type” or “character”. In this article,
apart from the people mentioned, I am talking about the “figure who wants to be
a character”. I call the person in the novel who does not fit into the mold designed
by the author, who wants to reveal his own independent existence and who has the
potential to become a character, as a “figure who wants to be a character”. Here, I
claim that Mehpeyker and Celâl, the characters of Namık Kemal’s novels İntibah
and Sami Paşazade Sezai’s Sergüzeşt, are “figures who want to be characters”,
and I try to support this argument. In the Tanzimat period, the literati were also
intellectuals engaged in social engineering. They undertake the task of informing
and directing the society in order to modernize it. However, they do not want
Turkish-Islamic values to be damaged. Like many Tanzimat writers, Namık Kemal
and Sami Pashazade Sezai also interfere with the content of the novel. In a society
where İntibah and Sergüzeşt were written at a time when novel writing was just
beginning to be learned, where men and women do not know each other outside
the home, and where they cannot realize themselves as individuals, it is natural that
Mehpeyker and Celâl appear as “figures who want to be characters”. In a society
where the person is not seen as an individual, it would be delusional to accept that
the person of the novel is a separate entity from the author.
Keywords
İntibah, character, figure who wants to be a character, Namık Kemal, type