Oyanın Mirası, Nallıhan İğne Oyasının Miras Olma Serüveni
(Heritage of Lace The Inheritance Journey of Nallıhan Needle Lace
)
Yazar
|
:
Solmaz Karabaşa
- Çiğdem Kara
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2022
|
Sayı |
:
110
|
Sayfa |
:
499-522
|
1956 1261
|
Özet
Bu makalenin konusu kültürel bir unsur olarak Nallıhan iğne oyalarıdır. Makale,
resmi miras listesinde doğrudan yer almayan Nallıhan iğne oyalarının gelenek taşıyıcıları
ve çeşitli profesyoneller aracılığıyla nasıl bir miras unsuru ve değerli bir
ticari ürüne dönüştürüldüğünü sorun edinmektedir. Adı üstünde iğneyle yapılan ve
bir çeşit örgü olan iğne oyaları, geçmişten günümüze geleneksel giyim-kuşam ve
süslenmenin önemli bir parçası olagelmiştir. Bununla birlikte toplumsal ve ekonomik
yapıdaki değişmelere bağlı olarak iğne oyalarında da bir değişimin yaşandığı
gözlenmektedir. Bu değişimi anlayabilmek üzere makalede Nallıhan iğne oyalarına
inovasyon (innovation), normatif kültür (habitus/normative culture) ve kültürel
mirastan (cultural heritage) oluşan üçlü bir kültürel form modeli çerçevesinden yaklaştık. Bu kapsamda iğne oyasını, miras öncesi kültürel formdan miras olarak
etiketlenmeye doğru seyreden süreçte; oyanın aktörleri, oyaya yüklenen anlam, değer
ve işlev, uygulamalar, politikalar, mirasa ilişkin bilinç ve farkındalık kadar kültürel
ve toplumsal yapıdaki değişmeler açısından tartışarak betimledik. Makalede
kullanılan verilerin önemli bir kısmını alan araştırmasıyla elde ettik. Yaşanan Covid-
19 pandemisi araştırma tekniklerimizde hibritleşmeye yol açmıştır. Bu sebeple
görüşmelerimizi 2020-2021 aralığında Ankara ve Nallıhan’da kimi zaman yüz
yüze, kimi zaman da telefonla gerçekleştirdik. Sonuçta ise Nallıhan iğne oyalarının
normatif kültürden yüksek farkındalıkla kültürel miras düzeyine yükseldiğini, bu
süreçte özellikle turizmin araç olarak işlev gördüğünü ve iğne oyasını yaratıcı/
girişimci bakışla yeniden tasarlamanın önemli olduğunu tespit ettik.
Anahtar Kelimeler
Nallıhan iğne oyaları, kültürel miras, normatif kültür, yenilik, turizm
Abstract
This article is about Nallıhan needle lace as a cultural element. The problem examined
in this article is how Nallıhan needle lace, which is not directly included in
the official heritage list, is turned into a heritage element and a valuable commercial
product by tradition bearers and various professionals. Needle lace, which is a kind
of knitting made with needles, has been an important part of traditional clothing and
decoration from past to present. However, it is observed that there is a change in
needle lace depending on the changes in the social and economic structure. In order
to understand this change, we approached Nallıhan needle lace within the framework
of a triple cultural form model consisting of innovation, normative culture (habitus/
normative culture) and cultural heritage. In this context, in the process that moves
needle lace from a pre-heritage cultural form to being labeled as a heritage; we discussed
and described the lace in terms of the actors, meaning, value and function
attributed to the embroidery, the policies, practices, the consciousness and awareness
of the heritage as well as the changes in the cultural and social structure. We obtained
a significant part of the data used in the article through field work. The current Covid-
19 pandemic has led to hybridization in our research techniques. For this reason,
we held our inteviews in Ankara and Nallıhan between 2020-2021, sometimes faceto-
face and sometimes over the phone. As a result, we have determined that Nallıhan
needle lace has risen from normative culture to cultural heritage level with high awareness,
that tourism especially functions as a tool in this process and it is important to
redesign needle lace with a creative/entrepreneurial perspective.
Keywords
Nallıhan needle laces, cultural heritage, normative culture, innovation, tourism