Dışa Vurumcu Bir Eleştiri Örneği: Der Untertan
(An Example of Expressionist Criticism: Der Untertan
)
Yazar
|
:
Betül Yalçınkaya Akçit
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2018
|
Sayı |
:
93
|
Sayfa |
:
|
6091 2306
|
Özet
20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan dışa vurumculuk, insanın yabancılaşmasına sebep
olan militarizm, kapitalizm, mekanikleşme ve sanayileşme gibi oluşumlara sert bir şekilde
karşı çıkmıştır. Bu dönem yazarları eserlerinde karşı çıktıkları toplumsal sorunları işlemiş
ve sorumlularını da eleştirmişlerdir. Heinrich Mann da dışa vurumcu eserler veren yazarlar
arasında yer almaktadır. Die Armen, (Fakirler), Der Kopf (Kafa) ve Der Untertan (Tebaa) adlı
eserlerinden oluşan üçlemesinde Alman İmparatorluğu’nu eleştirdiği bilinmektedir. Bu çalışmaya
konu olan Der Untertan’da Kayser II. Wilhelm dönemi ele alınmış ve eserin ana karakteri
üzerinden dönemin olumsuz yönleri ve yönetim biçimi ironik bir biçimde işlenmiştir. Kayser II.
Wilhelm’e hayran olan ve onu taklit eden Heßling karakterinin zamanla bir II. Wilhelm parodisine
dönüşmesiyle Kayser II. Wilhelm’in otoriter ve neredeyse diktatör denebilecek tutumuna eserde
geniş yer verilmiştir. Çalışmada öncelikle dışa vurumculuk ve Kayser II. Wilhelm döneminin
ayrıntılarına yer verilmiştir. Ardından Mann’ın Heßling karakteri üzerinden Kayser II. Wilhelm’i
nasıl eleştirdiği ve karakterin özellikle hangi yönlerden Kayser II. Wilhelm’e benzemeye çalıştığı
eserden örneklerle gösterilmeye çalışılmıştır.
Anahtar Kelimeler
Dışa vurumculuk; Heinrich Mann; Der Untertan Diederich Heßling
Abstract
Expressionism, which emerged in the early 20th century, has strongly opposed the formation
of militarism, capitalism, mechanization and industrialization, which cause human alienation.
The writers of this period also criticized in their works the social problems and them who were
responsible. Heinrich Mann is also one of the writers who have produced expressionist works. It
is known that Mann criticized the German Empire in his trio of Die Armen (The Poor), Der Kopf
(The Chief) and Der Untertan (The Loyal Subject). In Der Untertan, which is subject to this study,
the period of Kaiser Wilhelm II was handled and the negative aspects of the period and the way
of administration were ironically criticized through the main character of the work. The Heßling
character, who admired Kaiser Wilhelm II and imitated him, turned in time to a Wilhelm II
parodic. Thus Kaiser Wilhelm’s II attitude was handled widely in the work as an authoritarian and
almost dictator. In the study, firstly Expressionism and the details of the period of Kaiser Wilhelm
II were explained. After that, it’s shown with examples from the work how Mann criticized Kaiser
Wilhelm II through his main character and in which ways the main character was trying to imitate
himself Kaiser Wilhelm II.
Keywords
Expressionism; Heinrich Mann; Der Untertan; Diederich Heßling