Simgesel Sermayenin Yeniden Üretimi: Özel Müzelerin Kurumsal Kimlik Sunumunda Katalizör Olarak Kullanılması
(Reproduction of Symbolic Capital: The Use of Private Museums As a Catalyst in the Presentation of Corporate Identity
)
Yazar
|
:
Merih Taşkaya
- Zeynep Nihan Bakır
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2018- Şubat
|
Sayı |
:
93
|
Sayfa |
:
105-122
|
4467 1968
|
Özet
Özel müzelerin görülmeye başladığı 1800lerden itibaren, özel müzeler özel sektörde
faaliyet gösteren kuruluşların tarihinin de bir parçası olmaya başladı. O tarihlerden bu yana, ait
oldukları kuruluşların tarihlerinin ve dolayısıyla kurumsal kimlik sunumlarının destekleyicisi
olmaya devam ediyor. Bu bağlamda özel müzeler, sadece tarihsel mirasın korunduğu, kolektif
kimliğin aktarıldığı, kültürel zenginliğin sunulduğu yapılar olmanın ötesinde, ait oldukları
şirketlerin toplumsal duyarlılık, sanatseverlik, hayırseverlik gibi saygın özelliklerle anılması
için de fonksiyonel bir alan sunuyor. Kurumsal kimliğin bir parçası olarak şirket web sitelerinde
yer verilen özel müzelerin tanıtımında kullanılan söylemler, bu anlamda dikkat çekicidir. Gerek
müzelerin konu edildiği söylemler, gerekse bu söylemleri besleyen sosyal sorumluluk vurguları
bir taraftan söz konusu şirketlerin varlıklarını ve eylemlerini gerçekleştirdikleri ekonomik
yapılanmanın mantığını meşrulaştırırken diğer taraftan söz konusu yapılanmanın üzerine inşa
edildiği ideolojik zemini yeniden üreten kurgusal özelliklere sahip. Bu çalışmada belirlenen
örneklem çerçevesinde, Türkiye’de özel müze sahibi şirketlerin, sahibi oldukları müzelerin,
holding kurumsal kimlik sunumlarına konu edilişi, özel girişim, hayırseverlik, kolektif miras
koruyuculuğu ve tescillenmiş iyilik temaları çerçevesinde ele alınmıştır. Şirket ve müzelerin web
sitelerinde yer alan metinlerde, belirlenen tematik bağlamlarda kullanılan söylemlerin ideolojik
konumları, ideolojik söylem analizi ile değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelimeler
ideoloji; söylem; kurumsal kimlik; müze; simgesel sermaye
Abstract
From the 1800s when private museums began to be seen, private museums began to become
part of the history of private sector organizations. Since then, they continue to be the supporters of
the dates of the organizations they belong to and therefore the presentation of corporate identity.
In this context, private museums offer a functional space not only for the preservation of historical
heritage, for the transfer of collective identity, for the cultural richness, but also for the recognition
of the companies they belong to with respectable features such as social sensitivity, artistic charity
and charity. The discourses used in the promotion of private museums, which are part of the
corporate identity as part of their corporate web sites, are remarkable in this sense. The rhetoric
that has been the subject of the mirrors and the emphasis on social responsibility which nourishes
these discourses have fictional characteristics that regenerate the ideological ground on which the
other side constructs, on the other hand, legitimizing the rationale of the economic structure in
which the companies perform their assets and actions. Within the frame of the sampling set in this
study, the use of museums in the presentation of corporate identity by private museum companiesin Turkey has been covered in the framework of ‘private enterprise’, ‘philanthropy’, ‘collective
heritage protection’ and ‘registered goodness’. The ideological positions of the discourses used in
the determined thematic contexts in the texts on the web-sites of the companies and the museums
were evaluated by the ideological discourse analysis.
Keywords
ideology; siscourse; corporate identity; museum; capital dentity; museum; symbolic capital