Folklorun Modern Edebî Türlere Yansıması: Kemal Bilbaşar ve Türk Su Kültü Örneği
(Reflection of Folklore on Modern Literary Genres: Kemal Bilbaşar and the Turkish Water Cult
)
Yazar
|
:
Mustafa Dere
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2024
|
Sayı |
:
120
|
Sayfa |
:
1053-1072
|
|
Özet
Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatının önemli yazarlarından biri olan Kemal
Bilbaşar (1910-1983) romanlarının kurgusunu meydana getirirken farklı konuları,
çevreleri ve farklı sınıflardan karakterleri işleyerek zengin bir atmosfer yaratır.
Toplumcu gerçekçi bir yazar olmanın getirdiği kaygıyla da bu atmosfer içerisinde
halkın; yaşayışını, düşünüşünü, inanç şeklini, giyinişini, yiyip içmesini, âdetlerini,
geleneklerini, göreneklerini, özetle bütün kültürel kodlarını titiz bir araştırmacı
gibi ele almaya gayret gösterir. Buna bağlı olarak eserlerinde halk bilimi unsurları
ile ilgili ayrı bir dikkat geliştirir. Bahsi geçen unsurlar arasında nitelik bakımından
kurgunun önemli bir parçası olarak Türk su kültü ile ilgili unsurların çokluğu
göze çarpmaktadır. Bu çalışmada, Denizin Çağırışı (1943), Ay Tutulduğu Gece
(1961), Cemo (1966), Memo (2 Cilt, 1968-1969), Yeşil Gölge (1970), Yonca Kız
(1971), Başka Olur Ağaların Düğünü (1972), Kölelik Dönemeci (1977), Bedoş
(1980) ve Zühre Ninem (1981) olmak üzere Kemal Bilbaşar’ın on romanı Türk su
kültünün kurguda yer alış şekli bakımından tematik bir yaklaşımla inceledim.
Kemal Bilbaşar’ın Türk su kültünü kurguda işleyiş tarzından hareketle geniş
anlamda toplumsal kültür; dar anlamda ise halk bilimi ile kurduğu yakın ilişkiyi
değerlendirdim.
Anahtar Kelimeler
kurgu, Türk edebiyatı, Türk romanı, halk bilimi, kült
Abstract
Kemal Bilbaşar (1910-1983), one of the prominent authors of Turkish literature
during the Republican era, creates a rich atmosphere in his novels by addressing
different subjects, environments, and characters from various classes. With the
concern of being a social realist writer, he meticulously examines the way people
live, think, believe, dress, eat, and drink, and their customs, traditions, and cultural
codes, much like a diligent researcher. Consequently, he develops a particular
attention to folklore elements in his works. Among these elements, the numerous
aspects related to Turkish water cult stand out as a significant part of the fiction.
The present article analyzes Kemal Bilbaşar’s ten novels, including Denizin
Cağırışı (1943), Ay Tutulduğu Gece (1961), Cemo (1966), Memo (2 Volumes,
1968-1969), Yeşil Gölge (1970), Yonca Kız (1971), Başka Olur Ağaların Düğünü
(1972), Kölelik Dönemeci (1977), Bedos (1980), and Zühre Ninem (1981) with a
thematic approach in terms of the way the Turkish water cult takes place in fiction.
Based on how Kemal Bilbaşar handles the Turkish water cult in fiction, the close
relationship he establishes with social culture in a broad sense and folklore in a
narrow sense is evaluated.
Keywords
fiction, Turkish literature, Turkish novel, folklore, cult,