Karnavalesk Bağlamında “Müzika Retorika
(“Muzika Retorika” in the Context of Carnivalesque”
)
Yazar
|
:
Aykut Çerezcioğlu
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2015
|
Sayı |
:
81
|
Sayfa |
:
9-25
|
5723 1969
|
Özet
Rus incelemeci Mikhail Bakhtin’in, edebiyat incelemelerinden hareketle ortaya attığı diyalog,
diyaloji ve karnavalesk gibi kavramlar popüler kültür incelemelerinde de kullanılır. Bakhtin’e
göre Karnavalda, resmi kültüre karşıt olarak konumlanan bir halk kültürünün, kahkahayı, doğanın
kolektif yaşamının ritimlerini, bedenin direncini ve işlevlerini, dile, edebiyata taşıması söz konusudur
(Bakhtin, 2001: 23). Karnaval meydanı, her türlü resmi konum ve ciddiyete yönelik alay,
tüm hiyerarşilerin tepetaklak edilmesi, davranış kurallarının küfür, aşağılama, kabalıkla ihlal, bedensel
iştahlara yönelik tüm aşırılıkların kutlanması biçiminde kendini dışa vuran bir halk bilincidir.
Bakhtin, tüm “yarı ciddi- yarı komik türlerin”, karnavalesk folklor ile birleşmiş olduğunu
söyler. Hepsi de az ya da çok dünyaya dair özgül bir karnaval duygusuyla yüklüdür ve bir kısmı
da sözlü karnavalesk-folklorik türlerin doğrudan edebi çeşitlemeleridir. Yarı ciddi- yarı komik
türlerin tümünde retorik öğe bulunur ve bu türler hetero sesli bir doğaya sahiptir; çok perdeli bir
anlatım, iç içe geçmiş türler ve biçimler sıklıkla kullanılır.
Müzisyen Karahan Kadırman, Müzika-Retorika adını verdiği “performanslarında” izleyici
ile karşılıklı diyalog kurduğu bir üslup kullanır. Kadırman, Müzika Retorika’yı, bireylerin retorik
yoluyla “benzerlikler ve farklılıkları, bunları donduran toplumu, bunları yasallaştıran ve kimi
zaman sarsan siyaseti, bunların içlerinde dalgalandığı psikoloji ve ahlakı” tartıştıkları ve bu tartışmalar
sırasında daha önce kaydedilmiş “alan” sesleri üzerine, müzisyen tarafından birden çok
çalgı icra edilerek yapılan müziğin kullanıldığı bir tür olarak tanımlar. Kadırman’a göre “kentsel
müzik kültürü içersinde, popüler ve alışılmış olana protest olarak ortaoyunu, kabare, müzikal, performans
sanatı, aşık geleneği ve başka sanat disiplinleriyle türler arası bir birliktelik oluşturmak
ve konuşulamayanı konuşmaya teşvik etmek ve otoriter yapıyı eleştirmek” önemlidir. Bu çalışmanın
amacı Karnaval ve diyalog kavramları bağlamında Müzika Retorika’yı analiz etmektir.
Anahtar Kelimeler
Karnaval, Karnavalesk, Müzika Retorika, Retorik, Diyalog.
Abstract
Concepts that were propounded by the Russian contemplator Mikhael Bakhtin based on his
literature reviews, such as dialogue, dialogy and carnivalesque are also used in studies on popular
culture. According to Bakhthin, at the carnival, a public culture which is positioned as an opposition
to the official culture, carries the laughter, the collective life rhythms of the nature and the
resistance and functions of the body to language and literature. Carnival square is a public conscience
which reveals itself as a ridicule to every kind of official position and seriousness, overturning
all hierarchies, celebration of all kinds of violations of conduct codes by profanity, insults
and vulgarity, and all extremes of physical appetite. Bakhtin explains that all “semi serious-semi
humorous genres” are associated with carnivalesque folklore. All of them are loaded with a sense
of carnival which is more or less specific to the world. “Semi serious-semi humorous genres” are associated with carnivalesque folklore. All of them are loaded with a sense of carnival which is
more or less specific to the world and some of them are direct literary variations of direct verbal
carnivalesque-folk genres. The rhetorical elements are found in all half serious - half humorous
genres and has a heterophonic nature; a multi pitched narration and intertwined genres and styles
are frequently seen.
Musician Karahan Kadırman, in his performances entitled “Muzika-Retorika”, uses a style
which he establishes a dialogue with the audience. Kadırman defines Müzika-Retorika as a genre
in which individuals discuss “similarities and differences, the society that freezes these similarities
and differences, politics which legalize and sometimes shatter these similarities and differences,
the psychology and the ethics that fluctuate within these similarities and differences” and the
musician performs with multi instruments on the “field” sounds that were recorded during these
discussions. According to Kadırman, “to form a multi-genred association as a protest against
popular and customary within the urban music culture, by means of ortaoyunu (a eulogy show in
ottoman culture and entertainment life), cabarets, musicals, performance arts, minstrel traditions
and other art disciplines, encouraging to speak on what cannot be spoken and criticizing the authoritarian
structure is important”. The aim of this study is to analyze Musical Rhetoric within the
contexts of Carnival and dialogue.
Keywords
Carnival, Carnivalesque, Muzika-Retorika, Rhetoric, Dialogue.