Halk Biliminin Sahnedeki Gölgesi Sedat Veyis Örnek: Kurt, Manda Gözü ve Pirinçler Yeşerecek
(Sedat Veyis Örnek Shadow in The Stage of The Folklore: Kurt, Manda Gözü and Pirinçler Yeşerecek
)
Yazar
|
:
Ezgi Metin Basat
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2015
|
Sayı |
:
82
|
Sayfa |
:
335-347
|
1687 1060
|
Özet
Sedat Veyis Örnek, genellikle halk bilimi alanına önemli eserler kazandırmış bir bilim insanı
olarak tanınmaktadır. Ancak Örnek, bilimsel çalışmalarının yanında şiir, öykü ve tiyatro türlerinde
de eserler vermiştir. Bu nedenle onu bilimsel çalışmalarının yanında sanatçı yönüyle de değerlen-
dirmek gerekmektedir. Bu çalışmada Sedat Veyis Örnek’in yazmış olduğu üç oyun Kurt, Manda
Gözü ve Pirinçler Yeşerecek isimli oyunlar halk biliminin çalışma konuları üzerinden incelenecektir. Özellikle Kurt ve Manda Gözü oyunlarında yazarın, Anadolu folklorundan birçok unsuru
oyunlarında kullandığı, deyimlerden, halk inanışlarına kadar birçok unsur u oyun metinleri içine
sindirdiği görülmektedir. Ancak Sedat Veyis Örnek’in oyunlarında halkbilimsel unsurlar rastgele
bir biçimde değil güncel olaylarla sentezlenerek sunulmuştur. Bu da onun oyunlarının hem yerel
hem de evrensel açıdan bütüncül bir yapı sergilediğini göstermektedir. Yazarın oyunlarında biçim-
sel olarak da geleneksel Türk tiyatrosunun izleri görülür. Modern bir tiyatronun tüm özellikleriyle
birlikte gelensel Türk tiyatrosunun eklemli yapı ve açık biçim özelliklerini taşımaktadır. İncelenen
metinlerde mizahi bir dil kullanılarak bireyin kendisi ve sosyal çevresiyle olan ilişkisinin çeşitli
açılardan sorgulandığı görülmektedir. Yazarın Pirinçler Yeşerecek isimli oyunu ise konu bakı-
mından farklılık göstermesine rağmen yazarın kullandığı simgeler açısından diğerleriyle benzer-
lik göstermektedir. Her üç oyunda da oyunlarda özellikle doğa-insan, birey-toplum, öfke-vicdan
ilişkisi üzerinde durulduğu görülmüştür. Buradan hareketle incelenen oyunlar, yazarın bilimsel
çalışma alanının ve sanatçı kimliğinin kesiştiği metinler olarak değerlendirilebilir.
Anahtar Kelimeler
Sedat Veyis Örnek, halk yaşamı, geleneksel Türk tiyatrosu, halk bilimi
Abstract
Sedat Veyis Örnek is known generally as a scientist that he presented important works about
oral folklore. However, Örnek also presented poems, narratives, and kinds of theatre works be-
sides scientific works. For this reason, he should be also evaluated for character of artist nearby
scientific works. In this study, three theatre play that were presented by Sedat Veyis Örnek, Kurt,
Manda Gözü, and Pirinçler Yeşerecek, were evaluated according to the working subjects about
oral folklore. Especially in the Kurt and Manda Gözü plays, It is seen that author was used a lot of
components of Anatolia folklore, and combined these components which were folk beliefs, idiom
and etc., to the text of the games. But components of folklore were not presented randomly in the
plays of Sedat Veyis Örnek, they were presented via synthesising recent events. This results were
showed that his games had holistic structures that were not only logical but also universal. In the
author’s plays, impression of traditional Turkish theatres are seen according to the shape items.
His games had all characteristic features of modern theatre, and also articulated structures and
opened forms features of traditional Turkish theatres. In evaluated texts, it was seen that relations
between individual and social environments of individual were examined by using langue of hu-
morous. Although Pirinçler Yeşerecek named play was similar to other games of author according
to be used image, it was different according to subject. It was seen that all three games insisted
especially relations between nature and people, anger and conscience, individual and society.
Thus, evaluated games was considered that author’s scientific research area and identity of artist
crossed in the text written by author.
Keywords
Sedat Veyis Örnek, folklife, traditional Turkish theatre, folklore