Türk Dünyasında Çalgısal Musiki ve Küğler
(Instrumental Music (Küğ) of the Turkic World
)
Yazar
|
:
Feza Tansuğ
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
89
|
Sayfa |
:
59-66
|
6828 2503
|
Özet
Türk halk ve geleneksel musikileri geniş bir coğrafyaya yayılmış çok çeşitli bölgesel türlerden
oluşur. Bu makalede tanımlandığı biçimi ile Türk musiki kültürleri Azerbaycan, Kazakistan,
Kırgızistan, Özbekistan, Türkiye ve Türkmenistan’daki çalgısal musiki geleneklerini
(küğ) içerir. Bu altı Türk cumhuriyetine ek olarak, Afganistan, Çin, İran, Kosova ve Rusya
gibi diğer ülkelerde yaşayan Türk halklarının çalgıları da ele alınmaktadır. Çokanlamlı bir
terim olan ‘küğ’, Asya’nın her yerinde Türk dilleri konuşan halklarca ‘çalgısal musiki’, ‘ırsal
musiki’, ‘ezgi’, ‘tartım’, ‘türkü’, ‘besteleme’, vb. gibi anlamlarda kullanılmaktadır. Türk
dünyasının musikibilim yazınında sıkça rastlanan bu terim, Kazakça ve Kırgızca’da çalgısal
musiki anlamında kullanılır. Çoğunlukla doğaçlama bölümlere yer veren küğler genellikle
tek bir çalgıyla yalkın olarak seslendirilir. Geleneksel çalgıları da içeren bu makalede, ayerofonlardan
(üflemeli çalgılar) balaban, boru, çifte, çifte düdük, çöğür, dilli tüydük, kaval,
kuray, koşma, koşnay, mey, ney, sıbızgı, şur, tulum, tüydük, zurna; kordofonlardan (telli çalgılar)
bağlama, dombıra, dutar, ıklığ, igil, ııh, ikili, kanun, kemençe, kıyak, kobız, komuz,
saz; idiyofonlardan ağız komuzu, ağız tamburası, çeng, çeng kobuz, çevgan, demir komuz,
kobız, komus; memranofonlardan, daf, daira, davul, kös, nakkare, tablak; elektrofonlardan
amplifikatörlü ve elektronik enstrümanlar ile synthesizer yer almaktadır
Anahtar Kelimeler
Çalgısal musiki, Küğler, Türk dünyası
Abstract
Turkic folk and traditional musics consist of a huge variety of regional genres spread
over a vast geographical area. Turkic music cultures as defined in this paper comprise
the instrumental musical traditions (küğ) in Azerbaijan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkey,
Turkmenistan, and Uzbekistan. In addition to the instrumental musics of the six principal
republics, the musical instruments of some other Turkic peoples living in Afghanistan, China,
Iran, Kosova, and Russia are also discussed. A polysemic term, ‘küğ,’ is used by the Turkic
speaking peoples throughout Asia with such meanings as ‘instrumental music,’ vocal music,’
‘tune,’ ‘meter,’ ‘epic singing,’ ‘composing music,’ etc. In musicological literature of the Turkic
world works on the küğ genre abound. Both Kazakh and Kyrgyz traditional music use the
term küğ to refer to instrumental pieces commonly performed by a soloist and often contained
improvised sections. Traditional musical instruments discussed in the article are aerophones
(balaban, boru, çifte, çifte düdük, çöğür, dilli tüydük, kaval, kuray, koşma, koşnay, mey, ney,
sıbızgı, şur, tulum, tüydük, zurna); chordophones (bağlama, dombıra, dutar, ıklığ, igil, ııh,
ikili, kanun, kemençe, kıyak, kobız, komuz, saz); idiophones (ağız komuzu, ağız tamburası,
çeng, çeng kobuz, çevgan, demir komuz, kobız, komus); memranophones (daf, daira, davul,
kös, nakkare, tablak); and electrophones (synthesizer, amplified and electronic instruments)
Keywords
Instrumental music, Küğler, Turkic world