‘Kültürel Kimlik’ ve ‘Kültürel Adaptasyon’ Kavramları Çerçevesinde Malatya Romanlarının Müzik Pratikleri
(Music Practices of Malatya Roman Ies With in the Frame Work of ‘Cultural Ident Ity’ and ‘Cultural Adaptation ’ Concepts
)
Yazar
|
:
Zafer Kılıçer
- Banu Mustan Dönmez
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2013
|
Sayı |
:
74
|
Sayfa |
:
9-45
|
2304 1149
|
Özet
Bu araştırma, kültürel kimlik ve kültürel adaptasyon kavramları çerçevesinde, Malatya
Romanlarının müzik pratiklerini analiz etmek amacıyla oluşturulmuştur. Roman diasporası,
dünyanın birçok yerinde bulunmakla birlikte, bu halkın ana vatanı, Hindistan’ın Kuzey Batısıdır.
Dolayısıyla çalışmanın ilk safhasında Roman halklarının kökeni, genel özellikleri ve
Türkiye’deki durumları üzerinde durulduktan sonra, ikinci safhasında Malatya Romanları’na
geçilmiştir. Çalışmada Malatya bölgesi ile sınırlı kalınmasının nedeni, bölge bazında daha
detaylı olarak veri toplanması sağlamaktır.
Batıda genelde Roman havalarını, Sanat Müziğini ve yer yer Batı ve Çigan müziği türlerini
icra etmekte olan Romanlar, Malatya’da bu müziğe bir de Türk halk müziğini, Malatya’yı
temsil eden Arguvan ve Pütürge Havalarını ve arabeski eklemişlerdir. Ancak Doğu’da tam
ve gerçek olarak kökleşemedikleri için, Doğu kültürüne adapte olma konusunda, özellikle
halk çalgılarından bağlamanın performansı için Malatya’nın yerel müzisyenlerinden yardım
almaktadırlar.
Malatya’da Romanlar tarafından icra edilen müzik türleri, çalışmada ‘elit’ ve ‘avam’olarak iki ana kısma ayrılan müzik mekânlarına göre de isabetli bir dağılım göstermektedir.
Restoran ve otel gibi elit mekânlarda Türk sanat müziğini ve popüler müziği daha fazla icra
eden Romanların, avam mekânlar olan birahane ve pavyonlarda genelde halk müziğini ve
arabeski, pavyon üslubuyla seslendirdikleri saptanmıştır.
Anahtar Kelimeler
Kültürel Kimlik, Kültürel Adaptasyon, Malatya Romanları, Roman Müziği.
Abstract
The research has been formed in order to analyze music practices of Malatya Romanies
within the framework of cultural identity and cultural adaptation concepts. Romany diaspora
exists in many places of the world; additionally the homeland of those people is in the
northwest of India. Therefore; the origin of Romany people, their general features and their
situation in Turkey have been emphasized in the first part of that study and then it has been
passed to Malatya Romanies in the second part of that study. It has been limited with only
Malatya region in the study in order to get much more information across the region.
Romanies have performed generally Romany music, Art music and sometimes types of
West and Çigan music in the west. They have also added Turkish Folk Music, Arguvan and
Pütürge Music which represent Malatya and arabesque in Malatya. However they have not
settled down completely and actually in the east, they have got help from local musicians of
Malatya especially for the performance of a plucked string instrument that is public instrument
for adaptation to eastern culture.
The music types which have been performed by Romanies in Malatya have shown an
accurate distribution according to music places which have been divided into two main parts
as ‘elite’ and ‘common herd’ in the study. It has been determined that Romanies who have
performed more Turkish Art Music and popular music in the elite places such as restaurant
and hotel, on the other hand they have vocalized generally folk music and arabesque as pavilion
style in common herd places such as pub and pavilion.
Keywords
Cultural identity, cultural adaptation, Malatya Romanies, Romanie Music.