Martin Crimp ve Postdramatik Tiyatro:Mutluluk Cumhuriyetinde
(Martin Crimp and Postdramatic Theatre: in The Republic Of Happiness
)
Yazar
|
:
Dilek İnan
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2013
|
Sayı |
:
74
|
Sayfa |
:
105-118
|
1726 1242
|
Özet
Gelişen yeni teknolojiler sayesinde sanatsal ifadelerin yeni şekilleri oluşmuş, eski kaidelerin/formların
bozulması ile çeşitlilik artmıştır. Günümüz İngiliz tiyatro yazarı Martin Crimp eserlerinde dil ve tiyatro
tekniklerini yaratıcı ve deneysel yöntemlerle kullanarak, tiyatronun kültür, politika ve felsefe gibi
diğer uygulama alanlarına açılımını sağlar. Geleneksel/naturalist/realist yazma kurallarını altüst ederek,
karakter, olay örgüsü, zaman ve mekân olgularını yeniden keşfeder. Metinler aracılığı ile izleyicinin/
folklor / edebiyat
118
okuyucunun zihnini kontrol altında tutarak, hayatın yeni olasılıklarını keşfetmemizi sağlar. Eserleri
deneysel, modern ve postmodern geleneklerin birleştiği karmaşık bir yapıya sahiptir. Kendisini kara
mizah yazarı olarak kabul eden Crimp için eserlerinde hiciv itici bir güç olmuştur. Oyunlarında özellikle
orta sınıfın yaşam davranışlarını, tutumunu, konuşma ve zihin alışkanlıklarını, burjuva ayrıcalıklı
sınıfının savunduklarını eleştirir ve bunların ne kadar sığ ve ahlaki yönden ikiyüzlü olduğunu vurgular.
2012 yılında yazdığı, son oyunu Mutluluk Cumhuriyetinde (In the Republic of Happiness), günümüz
insanının mutlu olma arzusunu ve bu arayışın absürdlüğünü veya imkansızlığını mekân, zaman, dil ve
beden estetiği konularını yenilikçi biçimlerde ele alarak anlatır.
Anahtar Kelimeler
Martin Crimp, Mutluluk Cumhuriyetinde, Postdramatik Tiyatro
Abstract
New forms of artistic representations have been mastered with the development of new technologies.
Various innovative methods of staging have flourished with the deconstruction of traditional forms.
Contemporary British playwright Martin Crimp employs creative and experimental ways of using stage
language and theatre techniques in order to explore theatre’s connection with such application fields as
culture, politics and philosophy. Crimp deconstructs traditional/naturalist/realist playwriting rules by
investigating new forms of representing character, plot, time and place on stage. With his playtexts he
controls the audiences’ minds and provides them with the opportunity to explore new possibilities in
their lives. His plays have a challenging and a complicated structure due to his way of combining the
experimental, modern and postmodern traditions. Crimp defines himself as a satirist, and believes that
satire is a driving force in him as a writer. He depicts many of the middle-class preoccupations, and
habits of speech and mind, criticizes their attitudes to life and emphasizes the shallowness and moral
hypocrisy of defences of bourgeois privilege. His recent play In the Republic of Happiness is evidently
about the human desire for happiness, and the impossibility or absurdity of this quest. This paper discovers
Crimp’s use of space, time, language and body aesthetics in innovative ways in his 2012 play,
In the Republic of Happiness.
Keywords
Martin Crimp, In the Republic of Happiness, Postdramatic Theatre