Türk Düşünce Tarihinde Oryantalizm Eleştirisinin Alımlanışı
(Tıtle: “The Receptıon of the Crıtıcs of Orıentalısm In the Hıstory of Turkısh Thought”
)
Yazar
|
:
Aytaç Yıldız
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2013
|
Sayı |
:
75
|
Sayfa |
:
221-236
|
2786 1097
|
Özet
Bu makalenin temel amacı Türkiye’de oryantalizm eleştirisinin alımlanış biçimlerini
analiz etmektir. Oryantalizm eleştirisi kavramı 1978 yılında Edward Said’in “Oryantalizm:
Batının Doğu Algılayışları” başlıklı kitabının yayımlanmasıyla gelişen ve ilk defa geniş bir
teorik çerçeveye oturan bir kavramdır. Bu çalışmanın yayınlandığı tarihten itibaren, dünyada
olduğu gibi Türkiye’de de aydınlar Said’in tezleri ile bir biçimde karşılaşmış ve çeşitli düzeylerde
düşünsel etkileşimler yaşanmıştır. Bu makale, Said’in ortaya koyduğu oryantalizm
eleştirisinin, Türk düşüncesinde nasıl alımlandığını ele almaktadır. Bunun için önde gelen
yedi aydının konuyla ilgili farklı zamanlarda kaleme aldıkları makaleler ve yazılar karşılaştırmalı
bir perspektiften ele alınarak değerlendirilmiştir. Sözü edilen aydınlar, Şerif Mardin,
Meltem Ahıska, Hasan Bülent Kahraman, Taner Timur, Jale Parla, Aslı Çırakman ve Mahmut
Mutman’dır. Aslına bakılırsa Türkiye’nin modernleşme tarihi, esasen bir batılılaşma hareketleri
tarihi olduğuna göre, Batı ile Batılı olmayan dünyalar arasındaki ilişki biçimin yeniden ve köklü bir biçimde tartışan Edward Said’in eleştirel çalışmasının, Türkiye’deki yansımaları
başlı başına önemli bir konudur. Makalenin vardığı temel sonuçlardan biri, Türk aydının
Said’in sunduğu kuramsal çerçeveyi benimseyerek bunu Türkiye’nin siyasal ve toplumsal
tarihine uyguladığıdır. Fakat yine aydınların, çeşitli açılardan Said’i eleştirdiği ve mesafeli
bir tutum takındığı da çalışmanın ortaya koyduğu bir diğer sonuçtur. Bilhassa Said’in çalışmasında
Osmanlı devletinin yokluğu meselesinin Türk aydınlarınca sıkı bir değerlendirmeye
tabi tutulduğu görülmektedir. Ayrıca yöntemsel itirazların da önemli olduğunu belirtmek gerekmektedir.
Anahtar Kelimeler
Oryantalizm, Türk Aydını, Osmanlı Devleti, Söylem, Eleştiri.
Abstract
The basic aim of this article is to analyse the reception forms of the critics of orientalism
in Turkey. The term critics of Orientalism is a concept which expanded and for the first time
gained a large theoretical framework after the publishing of a book in 1978 titled “Orientalism:
Eastern Perceptions of West” by Edward Said. Since 1978, along with other intellectuals
in the world, Turkish intellectuals has been faced Saidian thesis in some way and there has
been intellectual interactions to a certain degree. This article is dealing with a question that
how Turkish intellectuals recieved the critics of Orientalism propounded by Edward Said?
Following the question, seven prominent Turkish intellectual’s (Şerif Mardin, Meltem Ahıska,
Hasan Bülent Kahraman, Taner Timur, Jale Parla, Aslı Çırakman and Mahmut Mutman)
articles and texts on the subject are analysed with a comparative perspective. As a matter of
fact that the modernization history of Turkey is a history of westernization movements and
therefore in Turkey the echoes of the critical orientalism study of Edward Said which radically
reappraises the ways of relationships between the western and the non-western worlds
are important in itself. One of the main consequences of this article is that Turkish intellectuals
acknowledge Said’s theoretical framework and apply it for the social and political history
of Turkey. But another consequence derived from the article indicates that some of these
intellectuals also criticize Said severely and remain distant to him. Especially the absence
of Ottoman Empire in Orientalism and methodological deficits of the book are evaluated by
Turkish intellectuals.
Keywords
Orientalism, Turkish Intellectuals, Ottoman Empire, Discourse, Critics