Mekânsal Değişim Bağlamında İnternete Taşınan Çocuk Oy unlarının Kaybolan İşlevleri Üzerine Bazı Tespitler
(Some Observations on the Lost Functions of Children Games which Transported to Internet in the Context of Spatial Change
)
Yazar
|
:
Gülperi Mezkit
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2012
|
Sayı |
:
72
|
Sayfa |
:
135-144
|
1742 1034
|
Özet
Postmodernizmin yaşam kültürünü şekillendirdiği XXI. yüzyılda toplumlar, yüksek teknolojilerin
ağır sorumluluğu ve yoruculuğu altında kültürel başkalaşım geçirmektedir. İnançların,
savaşların, aşkların, ticaretin, ziyaretin, ayrılıkların, oyunların, kutlamaların, siyasetin
vb. yaşamsal olguların mekân ve zaman değiştirdiği postmodernist çağda, iletişim kültüründen
ulaşım kültürüne; eğlence ve turizm kültüründen tüketim kültürüne; boş vakit geçirme
kültüründen oyun kültürüne kadar hayatın her alanına nüfuz eden postmodernizm getirileri
hemen her yaştaki insanın hayatına dâhil olmuştur. Çalışmamız da bu bağlamda çocuk oyunlarının
postmodernizmin etkisi altında siber kültür çağına girişiyle birlikte mekânsal değişim
çerçevesinde kaybolan işlevleri olacaktır. Bilindiği üzere oyun, çocuk yaşamını dolduran en
temel ihtiyaçlardan biridir. Eğitici ve eğlendirici işlevi sebebiyle çocuk yetiştirmeye aracılık
eden oyunlar; çocuğu tanımak, yönlendirmek ve çocukla iletişim kurmak üzere ebeveynlerin
de iştirak ettiği yaşamsal bir faaliyettir. Çocuk oyunları, zaman- mekân algısı değiştikçe
farklı zaman ve mekânlara taşınmaktadır. Hükmünü asırlarca sokakta sürdüren çocuk oyunları,
çağın ve ihtiyaçların etkisiyle açık alanlardan kapalı alanlara taşınmıştır ve teknolojinin
sunduğu imkânlar ile birlikte çocuk oyunları İnternet üzerinde iktidarını kurmak üzeredir. Bu
çalışmada, oyunun temeli, oyunun ve çocukluğun tarihi araştırılacak, sokak oyunlarının çocuk
yaşamına olan katkıları anlatılacak ve Türk çocuk oyunları özelinde, mekânsal değişimbağlamında, dönüşen oyunların çocuk gelişimine olan olumsuz etkisi tartışılacak ve sonuçta
bu değişimin sonuçlarına yönelik öneriler sıralanacaktır.
Anahtar Kelimeler
Çocuk, Çocuk Oyunları, İnternet, Sokak Oyunları
Abstract
ibilities
of high tecnologies which culturel life is shaped by postmodernism. Postmodernist
era, vital cases are changing time and space, beliefs, wars, loves, trade, visits, divisions,
games, celebrations, politics and ext. Benefits of postmodernism is including all areas of life
which has been involved in lives of almost every age until access culture to communication
culture; travelling and entertainment culture to consumer culture; leusire culture to the culture
of playing. In this respect, our study on functions are lost of children games under influence
of postmodernism with when entering the era of syber culture within the framework of spatial
variation. As is konwn, game is one of the most basic needs filling the lives of children.
Game is an important tool to communicate with children, shape and recognise them because
of its informative and hilarious function. Children’s games which are the subject of our study
change when the perception of time and spaces become different. These games which were
played for centuries in the street, have recently moved from the open areas to the closed areas
due to the necessities of these times and with the development of technology, children games
are coming to power in the Internet. In this article, source of the games, history of the game
and childhood will be researched, the contrubitions of the street games to children’s lives will
be expressed and the negative effects of the games that have undergone changes throughout
history in Turkey on child development in the frame work of space perception change will
be discussed and at the end suggestions regarding the result of this change will be presented.
Keywords
Child, Child Game, Internet, Street Games