Auratik Hırsızın Tarihsel Sermayesi - Cingöz Recai Serileri Üzerinde Bir Çoklu Uyum Analizi Uygulaması -
(Historical Capital of Auratic Robber
)
Yazar
|
:
Seval Şahin
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2011
|
Sayı |
:
68
|
Sayfa |
:
9-30
|
1713 1052
|
Özet
Bu makalede, Pierre Bourdieu’nün alan, sermaye ve habitus kavramlarıyla Franco Moretti’nin
edebî tür kavramını sorgulamaya açmasından yola çıkarak Peyami Safa’nın Server Bedi takma
adıyla 1924-1960 yılları arasında yazdığı Cingöz Recai serileri incelenmiştir. Bu incelemede
Pierre Bourdieu’nün Fransa eğitim sistemini, edebî alanını, akademik alanı incelemek için
kullandığı Çoklu Uyum Analizinden (Multiple Correspondence Analysis) faydalanılmıştır.
Bu şekilde Server Bedi’nin kahramanı Cingöz Recai’nin ve yabancıların romansal uzamdaki
konumları, bu konumun dönemin ideolojileriyle ilişkileri sorgulanmıştır. Bu sorgulamada
Walter Benjamin’in auratik nesne kavramı aracılığıyla Cingöz Recai serilerinde tarihin nasıl
bir tarihsel sermayeye dönüştüğü üzerinde durulmuştur.
Anahtar Kelimeler
Pierre Bourdieu,Franco Moretti,Multiple Correspondence Analysis,Server Bedi, Cingöz Recai.
Abstract
In this article, Cingöz Recai crime fiction series, published between 1924-1960 by Peyami
Safa under the penname Server Bedi, are examined through Pierre Bourdieu’s concept of
capital and habitus along with Franco Moretti’s approach to literary genre. In this study,
it is benefited from Multiple Correspondence Analysis which Bourdieu used to study the
education system, academic and literary field in France and thanks to it, how Cingöz and
foreigners are positioned and what kind of relations there were between their positions and
the ideology of the period are questioned. In addition to this, it is made a point of how
the history exchanged a historical capital in the novelistic space through Walter Benjamin’s
concept of auratic object.
Keywords
Pierre Bourdieu, Franco Moretti, Multiple Correspondence Analysis, Server Bedi, Cingöz Recai.