Kadın Bedeninin Hafıza Üzerinden Tefsir Edilişi: Sessiz Direnişin Chopin ve Hawthorne Üzerinden Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi
( Explicating Female Body As a Geography of Memory: The Comparative Silent Rebellion of the Psyche in Chopin and Hawthorne
)
Yazar
|
:
Esin Kumlu
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
90
|
Sayfa |
:
95-110
|
4991 2511
|
Özet
‘Hafıza’ kavramı gerek kişisel alanı gerek toplumsal alanı birbirine bağlayan bir
köprü olması sebebi ile ideolojik ve sihirli bir yapıya sahiptir. Buna en önemli örneklerden
biri Nathanial Hawhorne’un Kızıl Damga (1850) ve Kate Chopin’in Uyanış (1890) adlı
eser
harf, Amerikan toplumunun bireylerin hafızaları ve kişileri tanımlama üzerindeki baskısını
yansıtma konusunda önemli bir rol üstlenmektedir. Chopin’de, tıpkı Hawthorne gibi, kadın
bir karakter olan Edna Prleridir. Yazarlar eserlerinde kadın bedeni üzerinden bir metin yaratmakta ve hafızanın,
kişiler ve toplum tarafından nasıl şekillendirildiğini irdelemektedir. Kızıl Damga adlı
eserinde, Hawthorne kadın bedeni üzerinden kültürel hafızaya karşı isyan eden Hester
Prynne’i portrelemekte ve üzerinde taşımak zorunda olduğu ‘A’ harfi ile bireyseli koruma
çabası ve başarısını yansıtmaktadır. Romanın başında farklı anlamlar içeren harf, hikâyenin
sonunda bambaşka bir yol almaktadır. Sanat, Amerika ve meleksi sembollerle örtüştürülen
ontellier ile sanat ve yüzme aracılığı ile toplumsal hafızaya karşı
özünü korumaya çalışan ve hayat yolundaki toplumsal rollerinden sıyrılarak özgürlüğe
kavuşan kadın figürünü yansıtmaktadır. İki eserin karşılaştırmalı olarak incelenmesi kadın
bedeninin kültürel hafızanın adeta bir coğrafyası olarak kullanılmasının analiz edilmesi
açısından önem taşımaktadır. Her iki eserde de kadın karakterler sanat dolayısıyla yaratıcılık
aracılığı ile toplumsal baskının üzerine çıkmakta ve bireyselliklerini koruyarak toplumca
baskılanan normları yıkmaktadırlar. Karakterler toplumsal hafıza aracılığı ile bireysel
hafızanın erozyona uğratılmasına direnerek, kendilerince türlü yöntemler geliştirmektedirler.
Yarattıkları yeni sosyal alanlar sayesinde özgürlüklerine kavuşan Edna ve Hester kadın
olmanın zamanın ötesinde bir kavram olduğunu anlatmaktadır.19. yüzyılda geçen hikâyeler
Amerikan toplumunun bir yansıması olmasının yanı sıra günümüze kadar uzanan kadın
sorunsalına ışık tutmaktadır. Sonuç olarak, her iki kadın karakter de pasif direniş yolu ile
özgürlüklerini ilan etmekte ve zafere ulaşmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Kızıl Damga, Uyanış, Hafıza, Amerikan Kültürü, Karşılaştırmalı Edebiyat, Püritanizm.
Abstract
What is both ideological and magical about ‘memory’ is the fact that it is both singular
and plural which acts as a bridge between the personal and the collective. The example of
that kind of a bridge is especially represented through literature. In Hawthorne’s The Scarlet
Letter (1850) and Kate Chopin’s The Awakening (1899), the female body is used as a text to
reflect both cultural and personal memory and to define how ‘memory’ is tried to be shaped
by the society. One of America’s first mass-published books, The Scarlet Letter’s protagonist
Hester Prynne illuminates the geography of the female body that rebels against the cultural
memory through wearing the letter ‘A’ on her gown at all times that signifies ‘adultery.’
On the other hand, her silent rebellion has achieved to transform the letter ‘A’ into ‘Angel,’
‘Artist,’ ‘Art,’ and ‘Able’ that is the declaration of independence of the personal memory
over the cultural. Like Hester, in order to escape from the limitations of the cultural memory,
Edna Pontellier in The Awakening rebels against cultural memory and learns to swim in the
ocean and focuses on art which immediately overlap the definition of her role in life. The
comparative analysis of both of the works underline the fact that the female body has been
used as a geography of cultural memory throughout the history. However, Hester and Edna
are significant for the fact that, the psychic device of both women is a silent rebellion which
creates a social space to fight against cultural memory
Keywords
The Scarlet Letter, The Awakening, Memory, American Culture, Comparative Literature, Puritanism