Han Yonğ Un(한용운)’Un Şiirlerinde “Sevgili-yâr(Nim-님)”Kavramı Üzerine Bir Değerlendirme
(An Evaluation of the "Love-Lover (?)" Concept in Han Yong Un ’s Poems
)
Yazar
|
:
Hatice Köroğlu Türközü
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2017
|
Sayı |
:
92
|
Sayfa |
:
155-166
|
5685 2027
|
Özet
Han Yonğ Un 1879–1944 yılları arasında yaşamış, Japon Emperyalizmi Dönem şairi,
Budist keşiş ve milliyetçi bir aktivisttir. Şairin şiirlerine genel olarak baktığımızda dönemin
şairlerinden farklı olarak bir konu karşımıza çıkar. Han Yonğ Un keşiş olmasının verdiği bilgi
donanımı ile Budizm felsefesine göre kendisinin Nirvana’ya ulaşması için önce toplumun
hür olması gerekmektedir. Han da içinde bulunduğu toplum özgürlüğe kavuştuktan sonra
kendisi aydınlanacaktır. Dolayısıyla farklı bakış açısıyla bakıldığında o’nun şiirlerinin ana
teması Budizm ve Özgürlüktür.
Şiirlerinde yer verdiği sevgili-yâr(?) kavramı dönem şairlerininkinden farklılık göstermektedir.
Örneğin aynı dönem şairlerinden olan Gim So Vol(1902-1934) ‘de sevgili- yâr(
?) temalı şiirler yazmıştır. Ancak Gim ‘in şiirlerinde ayrıldığı sevgili bir türlü gelmezken
Han ‘nın ayrıldığı sevgilisi elbet bir gün ona dönecektir. Han’ın tüm şiirlerinde maneviyat
ve umut hâkimdir. Şiirleri basit bir şekilde okunduğunda, önemli bir şeyin kayboluşunu ve
ona yeniden kavuşmanın çaresiz umudunun çektirdiği acı görülebilir. Eğer, şiirlerini daha
derin çağrıştırmalarla okursak, ulusun halini derinden anlamayı, derin dini deneyimi ve net bir sanatsal duyguyu kaynaştırarak, onların üstün bir seviyeye ulaştığını algılayabiliriz. İşte
bu yüzden onun şiirleri, gençler tarafından aşk şarkıları olarak, dindarlar tarafından selamet
öğütleri olarak ve ulusalcılar tarafından ulusal bağımsızlığın ateşli emeline kavuşturan bir
parola olarak okunabilir.Bu çalışmada Han ‘ın birkaç şiiri üzerinden imge olarak kullandığı
“sevgili- yâr(?)” kavramını incelemeye çalıştık
Anahtar Kelimeler
Han Yonğ Un; sevgili- yâr(?); keşiş; bağımsızlık; Budizm
Abstract
Han Yon-un, who lived between 1879 and 1944, was a Japanese imperialism period
poet, a Buddhist monk and a nationalist activist. When we look at the poet's poems in general,
it is different from the poets of the period. According to the philosophy of Buddhism,
with the information provided by Han Yong as a monk, the society must first be freed before
it can reach Nirvana. Han, himself, will be enlightened after the society in which he lives in
has gotten liberty. So, from a different point of view, the main theme of his poems is Buddhism
and Freedom.
The concept of “lover (nim-?)” in his poems differs from that of the period’s poets.
For example, Gim So Vol (1902-1934), one of the poets of the same period, also, wrote poems
based on the concept of the lover. However, while the love that Han has left will surely
return to him someday, Gim's dear never returns in his poems. In all Han's poems, spirituality
and hope are dominant. When his poems are read in a simple way, it is possible to see the
disappearance of something important and the suffering of the desperate hope of regaining it.
If we read through the poems more deeply, we can perceive that they reach a superior level,
by deeply understanding the state of the nation, by combining deep religious experience and
a clear artistic feeling. This is why his poems can be seen as love songs by young people,
greetings by religious people, and can be read by nationalists as a password that translates
fervent emotions into national independence. In this study, we tried to examine the concept
of "lover" which Han used as an image through several poems.
Keywords
Han Yong –un; lover; poet; monk; independence; Buddhism