Sanal Anlatıcının Eleştirisi: Gösteri Çağında Tarihyazım Tartışmalarına Bir Katkı
(Criticism of the Virtual Narrator: A Contribution to Historiography in the Age of Spectacle
)
Yazar
|
:
Sinan Vardar
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2018
|
Sayı |
:
93
|
Sayfa |
:
207-232
|
4998 2279
|
Özet
Post-modern özneler çağında sosyo-politik düzlemde yaşanan köklü bir simgesel dönüşümün
yanında; dünün uğraş gerektiren türlü yazın ürünleri de sürmekte olan bu değişim/dönüşüm
sirkülasyonu içerisinde, gösterinin nesneleri haline getirilmektedir. Jean Baudrillard’ın deyimiyle
“tarihin ölümü” ya da diğer bir deyişle gösterinin/gösterilenin zaferi olarak anılabilecek bu yeni
evre, dünün yazılı materyallerinin –bugünün sanalitesi boyutunda– televizyon yapımları, video
oyunları ve sinema filmleri bağlamında bir gönderenler sistemine dönüştüğü görkemli ve bir o
kadar da eleştiriye açık bir evre olarak karşımıza çıkmaktadır.
Günümüzde, görsel olanla girilen kaçınılmaz gündelik etkileşimin etkisiyle; anıtsal olanın
anlatıcısının yerini alan geçen yüzyılın entelektüel yazarının dönüştüğügünümüz sanal anlatıcı
formu, tarihyazımında yeni bir dönemin de simgesidir. Tüm hatlarıyla bu yeni süreç, tarihyazım
ürünlerinin sunumunun yanında, onun epistemolojisini de görsel gönderenlerle ciddi bir
etkileşime sokmuştur. Post-modern dönemde, tarihyazımı, artık sanal pigmentlerin renklendirdiği
yeni derisine alışmak/alıştırılmak sürecinde bulunmaktadır.
Tarihyazımın ve ürünlerinin dönüşüm göstermiş yüzünün anlaşılabilmesi, bu gerçekleşen
dönüşümün etkilerinin ölçülmesi ve tarihyazımın geleceğine ilişkin olası manzaranın belirmesi
adına, mevcut tartışmaya katkı bağlamında, bir söylem dönüşümünün iz sürümü çalışmamızda
gerçekleştirilmeye çalışılacaktır.
Anahtar Kelimeler
Tarihyazımı; tarih; modernizm; post-modernizm; gösteri
Abstract
At the end of the modern era, ex-literal objects began to transform into objects of the
spectacle through the process of symbolic and epistemological transformation. The triumph of the
spectacle which Baudrillard called “the death of history”, brought about a new-gen transmission
system and at this point, all TV programs, video games and websites have become implicit notions
of this complex manipulative system.
Influences of interactions with images have transformed the intellectual narrative form
into the virtual narrative form and after that this virtual form has become the symbol of a new
beginning in historiography. Besides, the soul of this new period re-formalised old-fashioned
epistemologies and empowered this recreated epistemology with the power of images.
In this context, this paper aims to contribute to the discussions about historiography in the
age of spectacle with original and new approaches.
Keywords
Historiography; history; modernism; postmodernism; spectacle