Anne’in Hileli Oyun Torbası: John Mcgahern Edebiyatında İrlanda Folkloru, Gelenek Ve Kimlik
(Mother’s Bag of Tricks: Irish Folklore, Tradition and Identity in John McGahern’s Fiction
)
Yazar
|
:
Dana Radler
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2018-Mayıs
|
Sayı |
:
94
|
Sayfa |
:
197-216
|
4710 2457
|
Özet
Yabancılaşma, John McGahern’in öykülerinde, onun kahramanlarının, tıpkı kontrol
edilemeyen, vahşi ve korkunç yaratıklar gibi davranmalarına ya da öyle görünmelerine yolaçar;
bir tehlikenin gelmekte olduğunun sezinlerler, fakat tam olarak tehlikeyi göremezler ve yaratacağı
etkiyi nasıl tesirsiz hale getireceklerini öngöremezler. Ölüm ve cenazeye bağlı durumlarda, güvenli
ve güvensiz ortamlar arasındaki sınırın belirlenmesi oldukça zordur; karakterler, bir yandan
sembollerden kurulmuş bir uzam alanına doğru kaydırılırken, görüneni bilinçaltına bağlayan
imgeler, sesler, renkler ve ev totemleri onlara yardımcı olurlar ya da onları sınırlandırırlar. Okurları,
özgün bir İrlanda atmosferine alıp götürmek amacıyla, bitki, insan ve hayvanlar aleminden
alınan çeşitli motifler, muhteşem bir üslup düzeninin kullanımına eşlik ederler; bu özgün İrlanda
ortamında, hayvan simgeleri, çoğunlukla, umuttan ümitsizliğe, ya da kırılganlıktan acımasız bir
sertliğe doğru uzanan, insana özgü, sayısız duyguları yansıtırlar. Bu makale, İrlanda kimliğine
biçim veren folklordan çıkartılıp alınan ögeleri keşfetmeyi ve McGahern’ in edebi eserlerinde nasıl,
hangi yollarla ortaya çıktıklarını irdelemeyi amaçlamaktadır; sonuç, hem içeriğe, hem de anlatıma
yerleştirilmiş kişisel anılardan ve imgelerden oluşan emsalsiz bir karışımdır.
Anahtar Kelimeler
John McGahern, İrlanda hikâyesi, yabancılaşma, doğa, sözel anlatım
Abstract
Alienation makes the heroes in John McGahern’s stories behave or appear like
uncontrolled, wild and fearful creatures, anticipating a peril but unable to detect a precise danger
and the way to counteract its impact. The demarcation between the safe and unsafe territory is
even more difficult in circumstances related to death and funerals, as characters are transposed
into a symbolically-built space where images, sounds, colours, and domestic totems help or
restrain them, linking the visible to the subconscious. Diverse motifs from the animal, vegetal or
human realms, are accompanied by a panoply of stylistic means employed to take the readership
into a genuine Irish setting in which animal representations often mirror feelings of numerous
humans, from hope to despair, or frailty to rigidity. This paper aims to explore the way in which
folklore-extracted elements shape Irish identity and recurrently emerge in McGahern’s literary
works, the result being a unique mixture of imagery and personal memories implanted in both
content and narrative.
Keywords
John McGahern, Irish tale, alienation, nature, orality