Geleneksel Hakas İnançları Bağlamında Izıh
(The Yzykh in the Context of Traditional Khakassian Beliefs
)
Yazar
|
:
V.A. Burnakov
|
Çeviren
Yaprak Pelin Uluışık
|
Türü |
:
Derleme Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2016
|
Sayı |
:
88
|
Sayfa |
:
227-246
|
4868 2571
|
Özet
Tarih boyunca bütün toplumlarda kurban, insanın tanrıya yakınlaşmak için veya onunla
bir şekilde iletişime geçmek için tercih ettiği yollardan biri olmuştur. Kurbana dair uygulamalar
toplumdan topluma değişse de öz olarak aynı kalmıştır. Türklerin Müslüman olmadan
önceki kurban anlayışı ve uygulaması ıdık/ızıh ile karşılanmıştır. Bu uygulama Sibirya’da
meskun, Müslüman olmayan ve eski Türk inancını kısmen devam ettirmekte olan Sibirya
Türkleri tarafından son zamanlara kadar devam ettirilmiştir. Izıh kurbanının bireysel olduğu
kadar, toplumsal yanları da vardır. Aynı zamanda her kurbanda olduğu gibi ızıh kurbanının
ekonomik boyutu da incelenmeye değer niteliktedir. Bu açıdan bakıldığında, adı geçen kurban
uygulamasının son örneklerinin SSCB’de yapılmış olması, kurbanın tamamen ortadan
kalkmasını hızlandıran etkenlerden biri olmuştur. Özelde Hakas Türkleri, genelde ise Sibirya
Türklerinin inanç sistemlerinde kurbanın ortadan kalkması, onların geleneksel inanç
sistemlerini de (olumsuz anlamda) büyük ölçüde etkilemiştir. Çünkü ızıhla ilgili uygulama
ve ritüeller inancın değişik boyutlarını da içermiş, o ortadan kalkınca içerdiği inanca ait diğer
unsurlar da yok olmuştur. Bu makale, Hakas Türklerinin tanrı ve ruhlarına adanmış hayvanlar
olan ızıhlarla ilgili Hakas inançları ve dini törenleri üzerinde durmaktadır. Araştırma;
arşivlenmiş belgeler, saha belgeleri ve yayınlanmış verilere dayandırılmıştır. Yazar, bu inanç
ve uygulamaların, hangi yollarla aile ve kavim yapılarına, anlambilimlerine ve işlevlerine
bağlı olduğu üzerinde durmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Adanmış hayvan, ritüel, Şamanizm, tös, kabile, ruh, totem
Abstract
Throughout history in all societies, sacrifice has been one of the man’s preferred ways
to get closer to God or to communicate with him. Even though the practices on the sacrifice
vary from society to society, they have basically remained the same. The Turks’ sense and
practice of sacrifice before being a Muslim correspond to ıdık/ızıh. In Siberia, this practice
has been continued until recently by non-Muslim Siberian Turks who partly continuing old
Turkish beliefs. Izıh sacrifice has individual aspects as well as social aspects. At the same
time, the economic dimension of ızıh sacrifice is worth to be examined as it happens in every
sacrifice. When considered from this point of view, the latest examples of the above-mentioned
practices of sacrifice performed in the USSR have been one of the accelerating factors
of complete disappearance. In the belief systems of specifically Khakass Turks and generally
Siberian Turks, the disappearance of the sacrifice has greatly affected (in negative sense)
their traditional belief systems. Because the practices and rituals about ızıh have included
the different dimensions of belief, and its disappearance has caused the disappearance of the
other elements that belong to this belief. This article focuses on Khakass beliefs about ızıhs
which are dedicated animals to Khakass Turks’ gods and spirits, and religious ceremonies.
This research is based on archived documents, field documents and published data. The author
dwells on in what ways these beliefs and practices depend on the structures of family and
tribe, semantics and their functions.
Keywords
Sacred animal, ritual, shamanism, tyos, clan, spirit, totem