Siyasal İslamcılığın Alternatif Söylemi Moderniteden Azade Midir? - Ya Da Tarihsel İslam Moderniteyi Aşkın Mıdır?
(Does Alternative Statement of Politica l Pan-Islam Freed of Modernity ? -Or, Does Historica l Islam Transcendent of Modernity ?-
)
Yazar
|
:
Ernur Genç
|
|
Türü |
:
Araştırma Makalesi
|
Baskı Yılı |
:
2013
|
Sayı |
:
75
|
Sayfa |
:
51-72
|
1746 1069
|
Özet
Modern dünyada fundamentalist-radikal İslami ideolojilerin ve siyasal İslamcılığın hakim
söylemlerinin karakteristiğine bakıldığında, İslam’ın yalnızca tekil “Müslüman özne”yle
sınırlı bir din olmadığı; aksine toplumsal alanın tüm vechelerine (politik, ekonomik, hukuki
vd.) yönelik total bir nitelik taşıdığı savı öne çıkmaktadır. İslam’ın modern dönemdeki yeniden
anlamlandırılması ve inşası, ona bir “din” olmanın ötesinde, modern anlamda bir ideoloji
karakteristiği katmaktadır. İslami ideolojinin entelektüel aktörleri de “siyasal İslam” olarak
adlandırılan bu ideolojiyi bütüncül, evrensel, tarih-ötesi ve özsel/özcü bir sistem olarak ele
almaktadırlar. Bu lineer, ilerlemeci ve seküler ya da yarı-seküler anlayış çerçevesinde İslam,
gelecekte kendi asli kökeninden yeniden doğacak olan bir medeniyeti yaratacak olan bir din;
aynı zamanda modernite ve kapitalizmden tamamen farklı ve onlara tek alternatif sistemdir.
Karşıt savlar ise siyasal İslam gerçekliğinin, belirli tarihsel koşulların ve süreçlerin (Batılı
moderniteyle karşılaşmadan doğan bir tarihselliğin) ürünü olduğunu; dolayısıyla tüm diğer
sistem-içi sosyal-politik hareketlerde olduğu gibi sistem-içi bir muhalefet ileri sürmektedir.
Buna göre de, siyasal İslam’ın söylemi ve İslami hareketler kendi tarihsel, toplumsal ve konjonktürel
koşullarına göreli olarak dönüşüme uğrarken; var olan sistemi içsel olarak yeniden
üretmenin ve kendi içinde dönüştürmenin önemli enstrümanlarından birini oluşturmaktadır.
Çalışmada, siyasal İslam’ın moderniteyle ilişkisi bağlamında söz konusu savlar irdelenmekte,
siyasal İslam ve İslami hareketin modern dönemde ortaya çıkış koşulları ve dönüşüm
süreci ele alınmaktadır.
Anahtar Kelimeler
Siyasal İslam, İslami Hareketler, Modernite, Tarihsellik
Abstract
When we look at the prevailing retoric of fundamentalist islamic ideologies and political
islam, the argument that islam is not a religion which only regulates single muslim subject’s
life but has a total claim to regulate whole (e.g. political, economic and legal) area of social
life. The reinterpretation and rebuilding of İslam in modern period make it not only a religion
but also an ideology. The intellectuel actors of islamic ideology treat this ideology, which is
called as political islam, as a holist, universal, trans-historical and esseantialist system. According
to this lineer, progressive, secular or semi-secular understanding, İslam is a religion
which will create in the future a civilisation born out of its fundamental roots; moreover, it
is totally different from modernity and capitalism and the only alternative system to them.
The opposite arguments suggest that political İslam is a product of specific historical conditions
and processes, and it is a opposition within the system just like other intra-system
socio-political movements. Thus, while the retoric of political İslam and islamic movements
transform themselves according to their own historical, social and conjunctural conditions,
they become important instruments for reproducing and retrasforming the existing system in
itself. This study examines the arguments mentioned above in the context of the relationship
of political İslam and modernity and the conditions in which islamic movements and political
İslam have emerged and transformed itself
Keywords
Political Islam, Islamic Moverments, Modernity, Historicality.